34

Comentarii

Postat pe
Oct. 09, 2009

Adaugat de
Alina Gorghiu
la 10:10 pm
uncategorized »

TVA-ul Guvernului Boc 2

Stiti ca eu pe parte de economie nu emit pretentii de cunoscator, dar povestea cu marirea TVA ma va afecta, ca doar am si eu o firma din care traiesc. Asa ca simt nevoia sa va amintesc si voua tot felul de detalii legate de subiectul asta. Asa ca incep sa-mi amintesc ca in scrisoarea de intentie adresata Fondului Monetar International (datata 8 septembrie 2009), ca de altfel si in scrisoarea de intentie trimisa initial, Guvernul Boc se obliga ca pana la sfarsitul anului 2009 sa adopte atat Legea salarizarii unice cat si Legea pensiilor (punctele 11 si 12 din scrisoare).  Intr-un mod mai mult sau mai putin constitutional (vom vedea in cateva zile ce va decide Curtea Constitutionala in acest sens), Guvernul isi asuma raspunderea pe Legea salarizarii unice, deoarece s-a obligat ca pana la sfarsitul lunii octombrie 2009, Legea salarizarii unice sa fie publicata in Monitorul Oficial. De ce atata graba? Pentru a nu se pierde urmatoarea transa din imprumutul de la FMI, bani a caror destinatie a fost invaluita in mister pana acum – din banii astia nu s-au facut autostrazi si nici nu s-au construit scoli sau spitale. In legatura cu publicarea acestei legi vom vedea pe cine a mintit Guvernul Boc acum, pe noi sau pe FMI.
Pe noi ne-au tot mintit in legatura cu acest acord: intai au negat existenta negocierilor, apoi nu au avut bunul simt sa il faca public decat la insistentele PNL, dupa au zis ca banii merg la BNR si acum merg direct la trezorerie, ba chiar prin domnul Pogea au declarat ca dobanzile vor fi platite de BNR din resurse proprii – raportarile privind cresterea accelerata a serviciului datoriei publice – ratele si dobanda platite de stat pentru imprumuturi – sunt marturii ale acestei minciuni de proportii. Insa nici macar asta nu e tot, dupa ce la insistentele PNL au declarat ca nu au de gand sa majoreze cota TVA, ce urmeaza sa faca membrii acestui guvern? Ati ghicit: sa majoreze cota TVA. Avem  in acest sens declaratiile mai marilor acestei puteri, incepand cu domnul Basescu. Sa nu uitam ca aceasta majorare vine dupa ce majorarea cu 20% taxelor locale (e.g. pe autoturisme, apartamente) a fost deja publicata in Monitorul Oficial.  Iminenta majorare a TVA a fost sesizata de liberali de nenumarate ori in cursul acestui an. Era clar ca politicile economice, sau mai bine spus lipsa lor, promovate de acest guvern nu pot avea alt rezultat decat cresteri de impozite, somaj, si falimentul intreprinzatorilor privati. Dupa ce promite FMI-ului blana ursului din padure, dupa ce au iritat populatia cu niste legi de o calitate indoielnica, guvernul roaga sindicatele sa amane protestele pana dupa alegeri, iar unul dintre motivele ar fi ca pericliteaza acordarea celei de-a treia transe de imprumut, de care nu avem niciun dubiu ca  tot populatia va trebui sa o plateasca. Ceea ce nu intelege actualul guvern este ca aceste rugaminti nu prea mai sunt auzite de cei aproape 700.000 de mii de someri rezultat direct al guvernarii Boc, de cele cateva sute de mii de intreprinzatori care si-au vazut firmele in faliment, de intreprinzatorii care trebuie sa plateasca impozit pe profit (forfetar) chiar daca nu au profit, iar guvernul nu ii ajuta sa depaseasca aceasta perioada grea, si nici macar de restul populatiei care trebuie sa plateasca taxe locale mai mari si care urmeaza sa suporte o crestere imediata a preturilor tuturor produselor, gen alimente, haine, benzina etc,  generata de preconizata crestere a cotei de TVA.  Ghiciti cat se face TVA-ul? 

 

34 comentarii la “TVA-ul Guvernului Boc 2”

  1. Ixab says:

    TVA nu va creste pentru ca guvernul Boc al II-lea si cel din urma, pleaca, nu-i asa?

    TVA, eventual, scade.
    Planul PNL este de reducere a TVA la care PSD nu s-ar impotrivi.

  2. octaaa says:

    Nu PD-ul si nici Pogea nu vor sa creasca TVA-ul. Pur si simplu asta o cere contextul. Ungurii au marit TVA-ul de la 20% la 25%. Asa ca ce ne miram?
    Haideti sa vedem cum stau lucrurile. La buget se strange o suma de bani, dar cheltuielile sunt cam cu 25% mai mari decat veniturile. Asta inseana deficit.
    Bun… Si atunci ce e de facut? Ori sa marim veniturile, ori sa micsora cheltuielile…ori cel mai bine amandoua. Numai ca e usor sa spui. In practica e putin mai greu, nu?
    Nu vreau sa intru in detalii acum inainte de alegeri, mai ales ca sunt simpatizant PNL.

    Dar tin totusi sa fac un exercitiu de imaginatie. Oare, daca am fi avut din 2006-2007 TVA de 22% ? Ce s-ar fi intamplat ?
    Am fi avut in 2006, 2007, 2008 un consum mai mic. Care intr-adevar ar fi condus la o crestere economica mai mica. Asta pentru ca noi am crescut in principal pe consum, nicidecum pe cresterea productivitatii muncii din industrie sau din agricultura.
    Dar ce am mai fi avut? Un deficit de cont curent mult mai mic. Si mult mai usor de finantat.
    Ce am mai fi avut? bani in plus la buget. Nu deficite bugetare record in ani de crestere economica. Ceea ce ar fi permis ca azi sa poata scadea TVA-ul, ca sa relanseze consumul…

    Asta e. Masurile prociclice luate pe trend ascendent, obliga luarea de masuri tot prociclice pe trend descendent…

  3. Oxygen says:

    Cat de simplu gandesc ai lu Boc: daca crestem taxele crestem veniturile la buget. De ar fi asa simplu ar putea oricine sa conduca.

    Cresterea TVAului va scadea consumul si va incuraja economia sa se mute in subteran (piata neagra, fara taxe). Evident se vor pierde locuri de munca si venituri la buget.

    Sa traim bine in continuare! :) )

  4. Marius Mina says:

    Inflatie,devalorizarea galopanta a leului, scaderea puterii de cumparare .Adancirea fara limite a recesiunii.
    Acest clan de imbeciloretardat in frunte cu providentialul Domn Basescu trebuie sa-si ia zborul spre tarile calde , urgent pina nu va scoate Romania definitiv din functiune.

  5. maca says:

    @d-na Alina,
    Dupa cum scria pe 9am.ro, de la anul se va majora TVA -ul la 21%. De aceea ma grabesc si-mi cumpar repede anul asta cei mai important. Cred ca va da lovitura de gratie consumului, implicit a ceea ce a mai ramas din economia romaneasca.
    In ceea ce rpiveste banii FMI, triunghiul Bermudelor.

  6. han says:

    “700.000 de mii de someri rezultat direct al guvernarii Boc” … e clar, nu mai am ce cauta
    pe aici. Doamna deputat ne crede prosti

  7. Daca au eliminat accizele la blanuri, bijuterii, parfumuri si arme, ma gandesc ca ar fi indicat sa elimine si TVA-ul la acese produse si- in compensare- sa-l mareasca la restul :)

  8. radu i. says:

    va trebui sa traiti doar din salariul de deputat. succes!
    sa ghicesc cat se face tva? 25%, modelul suedez, vorba aluia

  9. Mircea says:

    Alina, nu trebuie sa ne mai mire nimic din partea guvernantilor actuali. Acum toata lumea asteapta cu multa speranta ca motiunea voastra de cenzura sa conduca la schimbarea situatiei. Deja ne-au adus pe marginea prapastiei. Multa bafta in 13!

  10. octaaa says:

    Oxygen, si atunci ce alta masura ai vedea?
    Ia in considerare ca an de an bugetul iese pe deficit. Si ce deficit. Anul trecut de peste 5%. Anul asta peste 7%. Din PIB. Practic din buget cu mult-mult mai mult. Nu se poate asta la infinit.

    Desigur, pot fi micsorate si cheltuielile. Dar de unde? Are cineva tupeul in Romania sa micsoreze pensiile sau sa micsoreze salariile? Nici un partid nu o spune…

    Gaseste tu alta solutie, caci nici eu nu vad.

    Eu personal chiar sunt pentru marirea TVA. Dar nicidecum a impozitului pe profit si nici a contributiilor sociale.

  11. octaaa says:

    Nici mie nu imi convine ca se va mari TVA-ul. Mai ales ca ca eu nu sunt nici parlamentar si nici macar simplu salariat… Deci fac parte din categoria cea ai lovita de aceasta masura.

    Dar astept sa vad si eu ce posibilitati ar fi. Si aduc aminte sa se spuna lucruri serioase. Daca in 2008, an de supercrestere economica am avut deficit bugetar de 5,2% din PIB… tineti cont si de asta.

    PS : E posibil ca PNL-ul sa revina la guvernare dupa alegeri. Astept sa vad atunci cum comentati o eventuala majorare a TVA-ului.

  12. flori says:

    Va avea acelasi efect pe care la avut impozitul forfetar .Orice crestere de taxe si impozite in contextul actual adanceste criza , Tarile care se “lupta cu criza ” au introdus stimulente fiscale…
    TVA 21 sau 23 duce la o prabusire accentuata a consumului . Fara consum economia unei tari nu poate creste .
    Despre evaziune fiscala nimic de la Hogea ,despre cum e invadata piata de “chinezarii facute pe vapor”.nimic …..si cate tepe pe bugete se dau….

  13. Bibliotecaru says:

    @ Alina Gorghiu
    Vă dau o veste bună, firma dumneavoastră nu plăteşte TVA. TVA-ul este plătit integral de ultimul beneficiar al bunurilor şi serviciilor, adică consumatorul final.

    Nici o firmă nu plăteşte TVA în mod real.

    Dacă cumperi un produs pentru a-l revinde, plăteşti TVA-ul la achiziţionarea produsului, plăteşti TVA-ul la adaosul comercial şi recuperezi tot ce ai plătit în momentul vânzării produsului, pentru că un cumpărător plăteşte întreg TVA-ul. Singurul care plăteşte TVA-ul este consumatorul.

    Majorarea TVA nu este o problemă pentru firme, ci pentru consumatorul final care plăteşte un preţ mai mare pentru produs.

    Problema a început când Guvernul s-a văzut cu visteria goală şi, în loc să mărească TVA-ul la 25% (ceea ce înseamna o scumpire a produselor cu 6%, adică foarte puţin), a început să găsească noi taxe, gen taxa de primă înmatriculare sau impozitul minimal. Guvernul în funcţie a ajuns la fundul sacului şi va mări TVA-ul după ce inflaţia a început să se manifeste. Mărirea TVA acum doi ani ar fi provocat o mărire de cel mult 10% la preţurile principalelor bunuri de consum şi la energie, după care totul ar fi dat înapoi, pentru că este criză şi în criză inflaţia negativă este un lucru obişnuit. Mărirea prin taxe şi impozite, altele decât TVA, a dus la o prăbuşire a vieţii economice, falimente, şomaj… acum mărirea de TVA peste toate acestea va duce la o nouă mărire de preţ, plus o scădere reală importantă a puterii de cumpărare.

    **********

    România ar avea nevoie de o gândire de economişti specialişti în macro-economie, dar nu a economiştilor lu’ Peşte Prăjit.

    Repet, până înţelege cineva. Dacă eu, un cetăţean de pe stradă, fără nici un fel de pregătire, văd aceste lucruri banale doar citind ştirile, lucruri care nu sunt văzute de “specialişti”, atunci este cu adevărat rău în România.

  14. Ixab says:

    \"Măsuri de relaxare şi simplificare fiscală, pentru atragerea investiţiilor străine şi
    crearea locurilor de muncă:
    - scăderea cotei unice de impozitare la 10%;
    - scăderea TVA la 15%;
    - scăderea contribuţiilor sociale cu până la 50%;
    - reduceri între 5 şi 10% pentru plata la termen a impozitelor\".
    - Crin Antonescu, STĂ ÎN PUTEREA NOASTRĂ SĂ SCHIMBĂM PUTEREA LOR

  15. Weissfeld says:

    Buna.Multa democratie nu e buna…

  16. Filip G says:

    Si care sunt clauzele in acordul cu FMI ce privesc CETATEANUL?
    Cati din CETATENI i-si vor pierde locurile de munca in 2010 potrivit acordului cu FMI?

  17. Bibliotecaru says:

    @ Alina Gorghiu

    Vă lansez o provocare intelectuală pentru o campanie altfel, polemica în versuri:

    http://giconet.blogspot.com/2009/10/din-ciclul-mai-bine-poet-decat-dictator.html

    Ridicaţi mănuşa? Vreţi să vă duelaţi politic cu adversarii politici în versuri?

  18. Ixab,
    Si eu cred ca va cadea Guvernul. Nu doar pentru ca matematica parlamentara e impotriva lui, ci mai ales pentru ca lucreaza cu unicul scop al alegerilor prezidentiale.

    Octaa,
    Stiu ca parerile sint impartite intre specialisti, si eu nu sunt un specialist. Dar intre optiunea FMI tip “strins cureaua” si masurile anticrica prin investitii publice si cresterea consumului, colegii mei economisti au argumente serioase pentru a doua.

    Oxygen,
    iti dau dreptate; in plus, crsterea TVA va duce si la cresterea din nou a inflatiei…

  19. Marius Mina,
    sper sa nu apuce :)

    Maca,
    Sper ca viitorul guvern sa aiba o viziune economica de incurajare a investitiilor si consumului, iar marirea TVA sa nu mai intre in discutie.

    Han,
    Ma bucur ca nu suntem intotdeauna de acord. Diversitatea de opinii mi-a placut intotdeauna, si am incurajat-o pe acest blog. Inclusiv diferentele noastre de opinii, in multe cazuri, care nu m-au impiedicat sa te respect.

  20. Marius Diaconescu,
    Gluma e buna :) . Dar, pana la urma, de ce au redus accizele la produse de lux, daca tot e criza?

    radu i,
    sper sa n-ai dreptate!

    Mircea,
    Sa fie!

    Flori,
    cred ca ai perfecta dreptate. Mi se pare ca argumentele tale se lovesc, insa, de o gandire statica si contabila…

  21. Bibliotecaru,
    tehnic vorbind, TVA afecteaza firmele doar in ce priveste cash-flow-ul, dat fiind ca noi platim TVA statului pe 25 ale lunii, indiferent daca am incasat facturile sau nu, iar statul ni-l inapoiaza cand crede de cuviinta. In realitate, insa, cresterea TVA afecteaza firmele prin scaderea puterii de cumparare a consumatorului.

    Weissfeld,
    Buna. Nu cred ca ai dreptate.

    Filip G.,
    Acordul cu FMI nu vorbeste direct de locuri de munca, ci de reducerea cheltuielilor cu salariile ijn sectorul bugetar. Asa ca din el rezulta doua variante: reducerea numarului de bugetari sau reducerea salariilor bugetarilor. Sper ca noul guvern sa vina cu alte solutii.

  22. Bibliotecaru,
    E o provocare interesanta. Dar eu abia ma descurc cu frazele, rimele ar fi prea mult pentru mine…

  23. Oxygen says:

    @octaaa
    Mi se pare aberant sa iei masuri contraproductive doar ca sa faci ceva…

    Problema Romaniei sta in ineficienta colectarii si furtul de la bugetul de stat. Daca garda financiara nu ar lua spaga si si-ar face treaba nu prea vad cum s-ar mai face evaziune fiscala la panificatie de exemplu. In alte cuvinte problema e ineficienta institutilor statului, cea mai importanta (dupa parerea mea) e justitia. Daca ar functiona justitia am duce-o toti mai bine.

  24. octaaa says:

    Oxygen , eu nu zic sa se ia masuri, doar pentru ca trebuie sa se faca ceva. Spun sa se ia masuri, pentru ca trebuie sa se reduca nenorocitul asta de deficit bugetar. Nu poti trai la nesfarsit pe datorie, Odata si odata tot trebuie sa fie dati banii astia. Si pe care i-am luat de la FMI, si de pe paita interna si din eurobonduri. Banii trebuie inapoiati. La asta nu se gandeste nimeni?

    Bun…solutia de care vorbesti(si e una buna) suna foarte frumos. Sa eliinam munca la negru, sa nu se mai faca rambursari ilegale de TVA, sa nu se mai faca munca la gri, etc, etc. Dar a reusit vreun guvern sa faca asta in ultiii 20 de ani? Si slava Domnului, a avut guverne de toate culorile. Si nici unul nu s-a descurcat prea bine in asa ceva.

    Si eu cred ca nici daca s-ar indeparta 100% evaziunea fiscala , tot nu am avea un buget in regula. Si pornesc din nou de la intrebarea : Daca in anii de boom economic a avut deficite bugetare foarte mari, ce putem face in ani de criza?

    PS : Unii mai spun ca nemtii de exemplu au micsorat fiscalitatea. Da domnule, dar au avut de unde. Si nu numai ca aveau de unde, dar ei nici nu au facut deficit bugetar de 5% ca noi.
    A…Polonia – celebrul caz. Caz de admirat si de felicitat. Dar polonezii, in ultimii 5 ani si-au micsorat deficitul bugetar de 3 ori. Noi l-am marit de 3 ori.

    PSS : Pana la alegerile prezidentiale nimeni nu va mari nici un impozit. Dupa alegeri, oricare va fi guvernul o va face. Sper sa umble la TVA si nu la contributii. Si nici la cota unica. Daca din intamplare(sau nu) PNL-ul va face parte din viitorul guvern, sper sa ramanem cu totii pe aceleasi pozitii..

  25. Parmalat says:

    Ne mint in continuare pentru ca FMI-ul s-a pronuntat clar impotriva recalcularii oricarei pensii aflata in plata.
    Nu cred ca se va majora TVA-ul, poate si pentru faptul ca Emil Boc nu va mai fi.
    Eu cred ca nici macar ei nu simt ca vor mai fi la guvernare si in 2010: Pogea (lipsit de expertiza, dar totusi un om cu capul pe umeri) s-a apucat sa promita la toata lumea salariu minim de 750 de lei, mentinerea TVA si a cotei unice, renegocierea grilelor etc… numai ca sa scape de gura lor.
    Il simt pe Pogea ca s-a saturat si de criza si de Basescu si de Boc si abia asteapta sa treaca alegerile ca sa mearga linistit acasa sa se odihneasca. Si-a pierdut pana si stralucirea cu care arata el pe degetele cum e cu “Prima Casa”. Pentru mine sunt niste semne destul de clare fiindca Pogea nu e un politician, el nu stie sa-si ascunda dezamagirea ca Videanu sau Boc, dupa parerea mea moralul in PDL este scazut acum.

  26. Bibliotecaru says:

    @ Alina Gorghiu

    Talentul se mai exersează,
    Nimic nu poate duce la regret.
    Nu ştii din versuri tot ce va să iasă,
    În definitiv, românul e născut poet.

  27. Parmalat says:

    Hey, multsumim Alina ca stai de vorba cu noi :)
    E sambata, alti politicieni nu ne-ar fi raspuns astazi :)
    Am plecat pe blogul d-lui Nastase sa vad ce se mai intampla si dupa aia pe blogul lui Urban sa vad ce minciuni mai inventeaza puterea minoritara.
    Mi-au dat ban pe blogul lui Urban, prea multa lume s-a trezit din transa citind comentariile mele, dar am eu o metoda sa intru…

  28. flori says:

    Alina ,
    se lovesc ,pentru ca e un contabil in fruntea min. de finante si nici nu-i permite acordul cu FMI,si nici nu are curajul necesar sa adopte masuri de relaxare fiscala .
    Mareste accizele la tutun si alcool si piata este invadata de produse din Ucraina,REP. Moldova ,iar incasarile in termeni nominali au scazut pe 2009 …
    analistii de la Raiffaisen estimeaza pentru 2010 ,ca vom avea o crester moderata a economiei ,dar nu publica nici o cifra .O fi de la garantiile programului “prima CASA”

  29. Oxygen,
    Asa e; mai mult, daca ar fi adusa colectarea impozitelor pina la niveul de anul trecut, deja deficitul ar fi micsorat semnificativ.

    Octaa,
    de ce nu privesti lucrurile si invers? Daca reduci impozitele, creste consumul, creste deci economia, si astfel, pe termen mai lung, cresc incasarile bugetului. Pe de alta parte, Germania are anul acesta 7-8% deficit bugetar, si nici nu le e rusine, nici nu maresc impozitele…

  30. Parmalat,
    probabil stie el ce stie, ii razgindesti cititorii :)

    Flori,
    din pacate am auzit si eu de cresterea contrabandei cu alcool si tutun, e periculoasa nu numai din punctde vedere al fiscului, dar si pentru ca induce o criminalitate organizata si violenta.

  31. parvan says:

    TBA zici? e numar de masina sau taxa pe presedinte ametit :) Problemele-s doua si-s legate: Baza de impozitare si evaziune. In aval se mai naste o problema: daca e evaziune pe TVA nu e nici profit in acte, deci iar probleme pe incasari. Poate-i explica totusi cineva lu Pogea ce s-a intamplat real cu impozitul lui minim … si poate se mai gandeste la TVA.

    Culmea e ca desi astia tin discursuri pentru “popor” TVA-ul majorat fix in preturi de baza si inflatie se va simti.

    Apropo … “principiu contributivitatii” ala s-o aplica si-n sanatate? si la pensia minima? si la bugetele locale? … poate merita o replica liberala :)

  32. octaaa says:

    Alina, nu privesc invers lucrurile. Germania face azi deficit coercial mare, intr-adevar.
    Regulile economice spun asa : ca in anii de boom economic mai pui si la ciorap, ca sa zic pe romaneste… Iar in anii de recesiune, stimulezi economia prin reducerea fiscalitatii si prin deficite bugetare. Dar asta daca ai de unde. Daca atunci cand ai avut boom econoic ai facut si ceva rezerve, sau cel putin nu ai facut deficite uriase.

    Corect Alina, daca micsorezi taxele, impozitele, contributiile – atunci va creste consumul. Deci economia. Asa este. Nuamai ca banii veniti la buget vor fi tot mai putini. Iar cheltuielile raman la fel. Ceea ce nu se poate.

    PS : In gandire, sunt foarte liberal. Adica da, sunt pentru micsorarea tuturor taxelor cum ar fi. Dar concomitent(sau chiar dupa) reducerea cheltuielor bugetare. Altfel nu se poate. Nu poti sa ai 100 de lei si sa cheltuiesti 140. E imposibil. Iar cand voi vedea ca se micsoreaza serios cheltuielile bugetare, atunci voi fi si eu de acord sa scada orice taxe, impozite sau contributii sociale. Pana atunci insa…ma tem ca nu se poate. Sau daca se poate, se poate cu un cost foarte mare, cost care va fi platit peste cativa ani. Si repet, foarte scump.

  33. octaaa says:

    Alina, scuza-ma ca te contrazic.
    Dar in 2008 am avut un deficit bugetar de 5,2%.
    Daca in 2009 am avea aceleasi taxe, vom avea mai putini bani la buget. Caci si PIB-ul este mai mic in 2009.
    Cum cheltuielile vor fi cel putin(dar in realitate mult mai mari) decat in 2008 , rezulta ca vom avea deficit bugetar mai mare.
    Si nominal si procentual.
    Procentual insa cresterea e si mai mare, fiind calculat dintr-o suma mai mica.

    PS : Sper sa nu fi plictisit prea mult :)

  34. Oxygen says:

    @Octa
    Ce-i drept nu avem rezerve din vremurile cresterii, dar marirea taxelor doar va adancii criza. Cel putin asa m-au invatat la macroeconomie. Logic ca nu au reusit guvernarile de toate culorile sa faca ce am spus mai sus pentru ca asta tine de sistemul juridic pe care l-au tot slabit. Statul de drept e ce ne lipseste noua.

    @Parmalat
    Sta si de vorba cu noi, raspunde si la mailuri, invita plebea la comisii de ancheta. Pe mine chiar m-a impresionat domnisoara deputat.

Lasă un răspuns